Dirigent

Sinds maart 2018 is Jeffrey dirigent van het Arenbergkoor in Heverlee. Met dit koor bracht hij in 2022 een benefietconcert in Rolduc 2022 (Fauré, Purcell en Bach) met Kris Belligh en Charlotte Wajnberg als solisten. In november 2019 dirigeerde hij het Requiem van Fauré, met solisten Charlotte Schoeters en Werner Van Mechelen en het ensemble Dimlicht. Hij leidde ook het ‘Concert des Coeurs’ in december 2019 in de Zavelkerk in Brussel met soliste Charlotte Wajnberg.

In 2022 dirigeerde Jeffrey de musical The Sound of Music, een organisatie van Muzarto. In 2014, 2016 & 2018 leidde Jeffrey, als musical director en dirigent, de musicalprojecten Evita, Fiddler on the Roof en Daens, een organisatie van de gemeente Zaventem met meer dan 150 uitvoerders. In 2017, 2018, 2019 en 2021 leidde hij het muzikale spektakel Zaventem Proms’t in CC De Factorij, met orkest (VBSO), band, koor (o.a. Omnia Cantica en Cantate), kinderkoor ZaZing en o.a. solisten en artiesten Stijn Meuris, Barbara Dex, Tcha Limberger, An De Ridder, Gala, Sioen, Sofie, Eva De Roovere, Nicole Bongo Letuppe, Kalifa Kone, Sofia Gantois, Pieter Smout, Karen Vermeiren, Johan Verminnen, Udo, Jo Lemaire, Mira, Stoomboot, Bent Van Looy, Lady Linn, Emma Posman, Ellie Fey, Rey Cabrera en Tim Acke. In december 2017 had hij de muzikale leiding over het kerstevenement Sound of Hope in de Sint-Martinuskerk in Zaventem. Sinds oktober 2018 dirigeert Jeffrey ook The Bank Notes, het dan opgerichte personeelskoor van de Nationale Bank van België. Dit gemengde koor trad intussen al op tijdens plechtigheden en evenementen zoals EuroChoir in Rome, Leipzig en Frankfurt.

Van 2010 tot 2022 was Jeffrey Dirix verbonden aan het gemengd koor Omnia Cantica in Zaventem, aanvankelijk als begeleider en daarna als dirigent. Daarenboven was hij van 2013 tot 2017 de dirigent van het koor Andante in Perk, met als hoogtepunt een concertenreeks rond het Requiem van Rutter in 2015, met solisten Elsi Spanoghe en Daan De Vos. Sinds 2019 leidt Jeffrey in Zaventem elke zomer een intensieve koorstage voor geoefende zangers die jaarlijks rond een ander muzikaal thema draait. Jeffrey deed daarnaast ook de koorvoorbereiding voor projecten onder algemene leiding van André Walschaerts, Walter Proost en Stijn Kolacny.

Van 2016 tot 2019 was hij assistent-dirigent bij de BCS (Brussels Choral Society) en sinds 2016 leidt hij Sound of Strings, het strijkersensemble van de Kunstacademie Zaventem. Hij heeft ook de algemene leiding over het symfonisch orkest van de academie. Van 2013 tot 2016 volgde hij les koordirectie bij onder meer Geert Hendrix en Marleen De Boo. Bovendien volgt hij lessen orkestdirectie bij André Walschaerts.

Jeffrey Dirix begon zijn muziekstudie op tienjarige leeftijd aan het jeugdmuziekatelier in Sterrebeek. Hij volgde er piano (bij Jimmy Quintens) en viool (bij Tijl Dufour). Daarna volgde hij les aan de Kunstacademie Zaventem bij onder meer Daniel Capelletti (piano) en Gudrun Vercampt (viool). Op achttienjarige leeftijd besliste hij dan om zich als pianist te vervolmaken aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel. Daar behaalde hij zijn masterdiploma piano bij Dominique Cornil in 2009. Hij deed ervaring op als solomuzikant, in kamermuziekverband en als begeleider. Hij werkte daarbij samen met verschillende koren en orkesten. Zo trad hij al meermaals op als solist in samenwerking met het Vlaams-Brabants Symfonisch Orkest (VBSO) onder leiding van Rik Ghesquière. Daarnaast was hij pianoleraar en werkte hij mee aan muziekstages. Doorheen zijn carrière als pianist ontdekte Jeffrey meer en meer zijn passie voor het dirigeren van koor en orkest en sloeg hij deze muzikale weg in.

Chronologisch overzicht van dirigenten van het Arenbergkoor:

E.H. Theys
Jan van Bouwel